Antagonist BV staat landelijk bekend als een betrouwbare partner voor webhosting bij tienduizenden gebruikers. In 2010 overschreed het bedrijf de magische omzetgrens van een miljoen euro. ‘Het alles-in-één pakket is ons heilig’, zegt oprichter Wouter de Vries (25). ‘Het is onze handtekening geworden.’
Tot 2007 was Antagonist een succesvolle webhoster maar tevens één van de vele. Ondernemer Wouter de Vries zette toen een voor de branche revolutionaire koerswijziging in. Niet over één nacht ijs, want impulsief is hij van nature niet. ‘De gedachte van een nieuw concept moest eerst bezinken. Toen ik het zeker wist, ben ik er vol voor gegaan.’
In plaats van tientallen pakketten aan te bieden voegde hij de sterke punten samen tot één totaalpakket. Zo deed hij zijn klanten een optimaal transparant aanbod: webhosting voor een lage prijs, toegang tot een welomschreven hoeveelheid opslagruimte en dataverkeer, zelfontwerp met een lage drempel en, bovenal, per direct aan de slag kunnen. ‘Bij ons ben je binnen een paar minuten online en de service is goed geregeld. Met dat feit onderscheiden we ons.’
Inschatting
De nieuwe strategie werkte uitstekend maar voor de hand liggend was de koerswijziging allerminst. De Vries pakte dan ook alles in één keer grondig aan. Naast de bouw van het pakket werden de communicatie met de klant en de afwikkeling van de orders volledig geautomatiseerd. Alles zelf gemaakt. ‘We waren één van de eerste aanbieders waar men direct met iDeal kon betalen. Alleen als alles in één keer goed was, hadden we kans van slagen.’
Van zijn vader leerde hij vooraf een inschatting van de risico’s te maken. Mocht hij de helft van zijn klanten in het proces verliezen, dan nog was een doorstart mogelijk op de oude voet. ‘Maar de klanten snakten naar duidelijkheid in deze markt. Omdat ik daarvan overtuigd was heb ik de stap aangedurfd.’
Inmiddels werken negen mensen bij Antagonist en ook in 2011 groeide de omzet met 50%. En dat zonder marketing. Bizar gewoon, constateert De Vries de maandag na de officiële ingebruikname van het nieuwe pand aan de Neptunusstraat. In 2012 wil hij een groeispurt maken door zich wèl op de marketing te storten. ‘En we gaan door met het verbeteren van de gebruikersvriendelijkheid, altijd, nog iedere dag. We willen dat alles frictieloos voor de klant verloopt.’
Duitse markt
Ook de Duitse markt trekt, met vijf keer zoveel potentiële klanten als in Nederland. En misschien toch een extra product op de markt zetten in Nederland? ‘De tijd is er rijp voor maar het alles-in-één pakket blijft ons heilig, ook als we de grens overgaan. Eerst moet alles helemaal af zijn. We verdiepen ons in de wensen van de Duitse klanten: geen ‘je’ en ‘jij’ op de site, tussen de cijfers van de datum geen streepjes maar punten. Succes zit in de uitwerking van de details.’
Omdat Wouter relatief veel met zelfstudie kon doen, wist hij ondernemer en student zijn goed te combineren. ‘Soms moest ik een studiepauze inlassen als de onderneming om extra aandacht vroeg’, zegt hij. Na het behalen van zijn bachelor diploma stopte hij bewust met zijn studie. ‘Als ik iets doe, wil ik er helemaal voor gaan. Met Antagonist heb ik geweldige uitdagingen en een enorme potentie uit te bouwen. Daar concentreer ik me nu op.’