‘Verzamelen’ blijft codewoord bij Drukwerkdeal
In 2006 begon Marco Aarnink uit Deventer in het klein met het drukken van flyers, visitekaarten en folders. Dat aanbod blijft de hoofdmoot van DrukwerkDeal waar nu 110 mensen in dienst zijn. Het is een door en door volwassen bedrijf dat wil blijven groeien. ‘We staan op een omslagpunt, werken hard aan persoonlijke service, teamgeest en aan een waterdichte bedrijfsvoering.’
De opmerkingsgave van Marco Aarnink was het startpunt van DrukwerkDeal. Voor collega-marktkooplui maakte hij anno 2006 visitekaartjes en reclamedrukwerk. Door de opdrachten slim gegroepeerd aan te bieden aan offsetdrukkers kon hij een aantal malen goedkoper werken dan zijn concurrenten. Hij ging met zijn manier van werken het net op en groeide snel.
De aanpak werd, tot zijn verbazing, in Nederland nog weinig toegepast in tegenstelling tot in Duitsland. Samen met compagnon Gert-Jan Voortman maakte hij een businesscase voor zijn studie Small Business en Retail Management (SBRM) voor “drukwerkdeal.nl”, en al snel liepen de zaken voortvarend. Marco kenmerkt zijn tijd als student en ondernemer als: leuk en bijzonder. ‘We investeerden veel tijd en geld maar dat betekende ook veel avontuur en vrijheid. Het afmaken van de opleiding duurde helaas een half jaartje langer. Vanaf dag één heb ik er ontzettend in geloofd, ben er volledig voor gegaan. Als je veel succes boekt wordt de drive alleen maar groter. In het begin dachten we: als we 25 orders per dag hebben, doen we het goed. Nu zitten we op ruim duizend orders per dag. Blijven geloven, alles kan, als je je zin er maar op zet!’
Totaalaanbod
Anno 2012 werken 110 mensen bij DrukwerkDeal, in het pand aan de Solingenstraat te Deventer, vlakbij de A1. Sven Rusticus uit Utrecht is tegenwoordig mede-directeur van Aarnink. Hij laat tijdens een rondleiding zien dat het pand uitbreidingsmogelijkheden heeft. Hoewel visitekaartjes, folders en flyers de hoofdmoot blijven van DrukwerkDeal werkt de helft van het personeel in de productie. Grote banners, spandoeken, reclameuitingen worden op maat gemaakt in de grote hal met alle formaten laserprinters, grote snij- en montagetafels en een magazijn.
‘Door een totaalaanbod aan te bieden willen we onze klanten niet op het idee brengen elders hun heil te zoeken,’ zegt Rusticus. En niet zonder trots: ‘door de combinatie van aanbod laten we zien dat produceren in Nederland weldegelijk levensvatbaar is.’
Rusticus vertelt dat DrukwerkDeal 17% van de Nederlandse online drukwerkmarkt – die zo’n 120 miljoen euro omzet kent – in handen heeft. 70% van de opdrachten gaat naar offsetdrukkers. Het verzamelen en gecombineerd aanbieden blijft de hoofdmoot voor deze markt. Bij offset zijn de opstartkosten voor de litho weliswaar hoog maar zijn het de hoge snelheid en hoge volumes die uiteindelijk het prijsverschil maken. 30% wordt, grotendeels in eigen beheer, op allerlei formaten laserprinters gedrukt: de kleinere runs, de speciale opdrachten.
Kwaliteit
Rusticus: ‘We werken alleen samen met Nederlandse offsetdrukkers en bedrijven want communicatie, vaste werkrelaties en service, zeker ook bij de aftersales, maken in deze snelle markt het verschil. We werken samen met de beste drukkers, hebben veel geïnvesteerd in onze manier van samenwerken en we hebben de processen op elkaar afgestemd om te komen tot de beste kwaliteit, ook als het heel snel moet. Drukkers zelf laten deelopdrachten bij ons lopen omdat we bij alles een hoge standaard van werken laten zien.’
Hoewel er nog zeker groei zit in de online drukmarkt neemt de concurrentie tegelijkertijd toe. Rusticus: ‘We werken aan ISO-certificering en goede Arbo-voorwaarden. Met een team externe specialisten houden we onze systemen up-to-date. Vorig jaar hebben we gemerkt dat een feilloos back-upsysteem cruciaal is voor onze bedrijfsvoering. Toen lagen we er een hele dag uit. Dat mag ons nooit meer gebeuren.’
Uitbreiden richting het buitenland, meer eigen productie faciliteren en de consumentenmarkt veroveren, zijn voor Aarnink de drijfveren voor de nabije toekomst. ‘En vooral: goed zijn voor je mensen, dan zijn ze dat ook voor jou. Dat geldt zowel voor klant, relatie als medewerkers.’ Bij DrukwerkDeal werken veel jonge mensen. Het pas aangeschafte tafelvoetbalspel in de kantine ratelt de hele dag door.