2. Ik ben bezig met mijn businessplan
Ik heb juridische vragen?
Als je je eigen bedrijf wilt starten, kom je ook in aanraking met juridische aspecten van ondernemerschap. Om ondernemers te ondersteunen bij de eerste stappen in de wereld van juridische zaken, biedt Kennispark Twente (kosteloos) het Juridisch Adviespunt. Dat adviespunt is bedoeld voor startende ondernemers, met name vanuit de Universiteit Twente en Saxion. Vaak zijn dit deelnemers aan de TOP-regeling, Venturelab Twente of studentondernemers. Hoor je hier niet bij, maar ben je toch startend kennisintensief ondernemer? Dan ben je van harte welkom!
Bij de jurist kun je terecht voor:
- Gratis juridisch advies met betrekking tot de belangrijkste zaken uit het bedrijfsrecht
- Een aantal standaarddocumenten die de basis vormen voor je eigen algemene voorwaarden of contracten
- Een check op jullie eigen juridische documenten. Staat alles er wel in en staat alles er op de juiste manier in?
- Een sparringspartner met betrekking tot bedrijfsrecht
Neem nu contact op met het Juridisch Adviespunt Kennispark Twente:
Mr. Peter van Roosmalen
p.vanroosmalen@kennispark.nl
Ik heb vragen op het gebied van accountancy?
In The Gallery, waar Kennispark gevestigd is, zijn veel loketten die bij allerlei vraagstukken ongetwijfeld zouden kunnen helpen. Deze adviespunten zijn vaak in beginsel kosteloos en willen ongetwijfeld assisteren om studentondernemers op weg te helpen met vraagstukken. Om gebruik te maken van deze loketten kan contact gezocht worden met de coördinator Jong Ondernemerschap.
Ik wil een octrooi of patent aanvragen?
De Universiteit Twente heeft ruime ervaring met het aanvragen van octrooien en patenten. Het juridisch adviespunt (zie hierboven) kan je informatie geven over procedures en aandachtspunten. Octrooi aanvragen is een dure aangelegenheid en het is dan ook raadzaam om je goed te verdiepen in de materie. Het Octrooicentrum Nederland biedt een goede start waar veel informatie beschikbaar is.
Ik wil een marktonderzoek doen. Waar start ik?!
Het doen van een goed marktonderzoek is de grootste valkuil van veel startende ondernemers. ‘Zit de markt wel op mij te wachten?’ Deze vraag is het verschil tussen een goed idee en een kansloze missie. Besteed hier veel aandacht aan!
Je hebt in deze fase het business model canvas ingevuld en daar heb je ook klantgroepen benoemd. Een belangrijk onderdeel van een marktonderzoek is het praten met klanten die jouw product moeten gaan kopen. Door dit te doen krijg je nieuwe inzichten in de vraag die er leeft onder je klanten. Naast het standaard deskresearch over marktomvang, kansen en concurrenten is het praten met afnemers een essentieel onderdeel.